Personální audit
Personální audit se procesně zaměřuje na komplexní posouzení personálního systému a souvisejících činností. Je zdrojem informací. Umožňuje vyhodnocovat efektivitu, efektivnost a soulad personálního řízení s cíli a potřebami organizace.
Klíčové oblasti při provádění personálního auditu
- Personální strategie a plánování
- Odměňování a motivace zaměstnanců
- Organizační struktura a role
- Kompetence a vývoj zaměstnanců
- Právní a regulační soulad
Standardní metody personálního auditu
- Posuzování aktuální pracovní náplně auditovaných osob
- Kontrola pracovních podmínek – hodnocení, vzdělávání, pracovní doba atd.
- Procesní mapy, popis prováděných procesů do 1. úrovně. V případě procesního auditu se pokračuje až do 3. úrovně
- Podrobná SWOT analýza – klíčová analýza, která vede k odhalení silných a slabých stránek, příležitostí a rizik v prostředí, kde firma nebo organizace působí
- Řízené párové rozhovory, které slouží ke zjištění a validaci informací. Rozhovory mají pevnou strukturu obsahující otevřené a cílené otázky. Včetně křížového ověření odpovědí u dalších zaměstnanců. Schopnost křížového ověřování je klíčové pro objektivnost informací z personálního auditu
- Snímek pracovního dne v organizacích slouží k získání objektivních údajů o využití pracovního času
- Pozorování na pracovišti doplňuje metodu denních snímků a řízených rozhovorů
- Pozorování na pracovišti – metoda mystery shoppingu nebo stínování na pracovišti zaměstnance. Obě tyto metody slouží ke zjištění kvality i kvantity prováděných pracovních činností
- Mystery shopping – „Utajený nákup“ provádí personální auditor, který se vydává za zákazníka nebo klienta společnosti a provádí fiktivní nákup nebo poptává službu, řeší reklamaci apod.
- Stínování – personální auditor je na pracovišti a pozoruje pracovníky při práci. Zapisuje si časové údaje jednotlivých činností a aktivit, popřípadě kvalitu poskytovaných služeb směrem k zákazníkovi nebo klientovi ať osobně nebo po telefonu, případně emailem
Personální audit provádí organizace v rámci interního auditu nebo externě prostřednictvím nezávislých konzultantů. Výsledky personálního auditu slouží jako základ pro identifikaci silných a slabých stránek. Stejně tak příležitostí v oblasti personálního řízení a pro navrhování opatření na zlepšení personálních procesů a výkonu organizace.